Plas Dras (Schilderen vanuit natte plassen verf met delen plantafdrukken)

Tutorial 9

Acrylverf

Jampotten met deksel, waarin je de acrylverf mengt met water (schrijf de verhouding -hoeveel water en hoeveel delen van welke verf- op het deksel)

Kwasten en verflappen.

Start:

Verdunde verf op doek gieten, leg planten in natte verf. Laat drogen tot ze bijna vast zitten en haal de planten er uit. De droogtijd hangt af vaan de hoeveelheid water in de verf en de droogomstandigheden (temperatuur/wind).

Kijk hoe deze vlekken uiteindelijk het schilderij hier onder geworden zijn.

Afmaken:

En aantal richtlijnen om zo’n vlekkenstart tot een schilderij te veranderen

* Gebruik eerst dezelfde kleuren die je in de verfplassen gebruikte, beslist niet met nieuwe kleuren beginnen. Hooguit dat je een kleur donkerder maakt.

* Verbind de donkere vlekken door het “aan elkaar te schilderen”. Soms kun je manier hoe een vlek er uitziet “namaken”, dan lijkt het natuurlijk ontstaan.

* Wil je dat de gecreëerde donkerde vlak(ken) “zweven” binnen het vlak , zo niet, schilder dit aan de onderkant of de zijkant(en) vast.

*Zijn de kleurrijke vlakken te druk? Schilder ze “aan elkaar vast”.

* Zijn er delen te donker? Kijk dan of je er lichtvlekken in kunt schilderen op de manier, die misschien ergens anders voorkomt. Zo’n spontaan ontstane lichtvlek kun je dan herhalen.

* Zijn er te veel lichte losse vlekken? Dan kun je overwegen om dit aan elkaar vast te schilderen.

* Is er te veel? Schilder dan wat weg in de manier van eerder ontstane spontane vlekken.

* Kijk steeds of je kunt schilderen in de stijl van de vlekken die spontaan ontstaan zijn.

* Als je een compositie gemaakt hebt en een licht donker verdeling die je naar de zin is, kun je kijken waar dit schilderij over gaat. De inhoud van het werk bepaald wat je toevoegt of weghaalt.

Dit schilderij gaat bijvoorbeeld over de levenskracht van licht. Het licht tussen dichtbegroeide planten laat nieuwe plantengroei mogelijk. Groot hoefblad als inspiratie

Hiernaast en hier onder zie je een aantal schilderijen op deze manier ontstaan, ter inspiratie.

Dit schilderij gaat over zon en wind. Je ziet dat de bladeren vooraan  duidelijker zijn en naar achteren toe gaan de bladeren op in een beweging. De zonnige kleur wordt versterkt door de donkerder varianten van de kleur geel (wat verloopt naar oker en oranje). De donkere bladeren zorgen ervoor dat het licht geel van het zonnige blad extra opvalt.

                                     

                                                                      



Zie je dat de donkere gedeeltes aan elkaar vast geschilderd zijn en links, beneden en rechts “van het schilderij aflopen”? Dit schilderij gaat over GROEI. De duistere ondefinieerbare vegetatie en grote bladeren (bovenin) die licht vangen. Het schilderij beeldt verschillende werkelijkheden af: de wortels in de grond en wat boven het oppervlak groeit.
Dit schilderij laat de kijker de uitbundigheid van vegetatie en groeien naar het licht toe zien. Omdat er teveel kleine donkere vlekjes zaten, kon je niet goed kijken naar dit schilderij. Het was te druk. Door grotere lichte partijen aan te brengen versterkte ik het groeien naar het licht toe. De 2 coulissen links en rechts van brons pigment zijn gecreëerd om de blik meer naar het licht te richten. Er ontstaat een soort “theater”: je kunt naar binnen stappen in deze geheimzinnige wereld. De inhoud van het schilderij bepaald welke ingrepen ik doe in het schilderij.
In dit schilderij is de uitbundigheid van zomerrozen te zien, ook zie je kleine vegetatie én donkere partijen.
De rozen zijn geschilderd, maar in eerste instantie lijken het vlekken, die spontaan in het schilderij ontstaan zijn. 
De compositie is asymmetrisch, zowel de richting en formaat vaan de donkere vlek als het oranje en geel.
Hou je hand maar eens voor het donkere deel van het schilderij. Als je alleen lichte kleuren in het schilderij hebt, ontstaat er geen diepte. Het donker zorgt ook voor zwaarte, houdt het schilderij “vast” als het ware. Ook lijken de lichte kleuren lichter, doordat er donker bij staat.
En nu jij! Aan de slag!
Doet Boersma
In de video kun je ter inspiratie kijken hoe je lekker kunt knoeien met natte plassen verf!

Doet Boersma geeft over deze ytechniek een workshop, waarin je onder haar leiding leert om van vlekken een schilderij te maken. Deze workshop wordt gegeven op 27 juni, 19 juli en 16 augustus 2020. Check de website: https://kunstacademiefriesland.nl/module/plas-dras/

Wil je de kunstwerken in deze techniek bekijken van Doet Boersma? Dat kan gratis in juli en augustus 2020. Reserveer op op één van de 27 momenten, check de website: https://doetboersma.nl/open-atelier-dagen-in-juli-en-augustus/

Wil je meer weten of ben je geïnteresseerd? Wil je uitgenodigd worden voor een gratis teken-wandeltocht of ander aanbod? Heb je vragen of opmerkingen? Vul dan je gegevens in: